Drie hele bijzondere dagen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu Drie hele bijzondere dagen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu

Drie hele bijzondere dagen

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Herma

21 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Helaas is onze laatste week alweer aangebroken. We hebben wel 3 heel bijzondere dagen gehad. We startten eergisteren in Te Anau om naar onze overnight cruise in de Doubtful Sound te gaan. We moesten ons uiterlijk om 12.10 in Manapouri bij Pearl Harbour melden. Na een heerlijk ontbijt van Arjan compleet met gebakken eieren, worstjes, bacon en de hele mikmak vertrokken we en ruimschoots op tijd waren we op plaats van bestemming. Eerst moesten we Lake Manapouri over met een boot dat was een tocht van een uur, vervolgens in de bus over de Wilmot Pass richting onze boot, een driemaster. Iedereen aan boord en na een briefing kregen we onze hutten toegewezen, die van ons lag onderin de boot een viermans hut met 2 stapelbedden, heel erg klein dussuh…………we gaan het wel zien. Vervolgens begon het grote genieten. De boot voer het fjord in richting zee en het was gewoon prachtig om ons heen, vanaf het water ziet alles er toch wel weer heel anders uit. Na een poosje varen gingen de wateractiviteiten van start. Jan en Arjan gingen in de kano en Harco en ik kozen ervoor om met een gids in een boot het water op te gaan dan konden we ook foto’s maken. Onze gids was Wattsie die met liefde over de natuur vertelde en toen hij een kluwen touw in de gaten kreeg heeft hij die verwijderd zo van dat hoort er niet. Na deze tochten kon er gezwommen worden, nou dat hebben we maar overgeslagen, we durfden dat niet aan vanwege de kou. Na dit gespetter stond er een lekker soepje klaar en gingen we richting zee, we kwamen langs en rots met een zeehondenkolonie en daar gingen we langs en we merkten het gelijk aan de golfslag en dat was nog maar het begin want eenmaal op de Tasmanzee waaide het behoorlijk en dat gold ook voor de golven. Wattsie vertelde over het weer en liet ons zien dat er ander weer op komst was en vertelde dat het die nacht behoorlijk zou waaien maar dat we daar weinig van zouden merken omdat we in de bescherming van het Fjord lagen. Het diner was heerlijk en na het eten was er nog een slideshow over de natuur in de fjorden, we raakten met hem in gesprek en hij raadde ons eigenlijk een beetje aan om de Milford Sound weg te rijden, die moet geweldig zijn, dat hebben we ook al in onze reisgidsen gelezen, dus het plan was snel gemaakt. We gingen vroeg naar bed want om 6.15 zouden de motoren weer gestart worden. Nou daar gingen we in onze stapelbedjes, wat een benauwde bende en wat een beroerde matrassen maar wat een bijzondere omgeving. De volgende morgen werden we gewekt, voor zover we geslapen hadden door de startende motoren. Het was heel bijzonder in het fjord, het was nog een beetje donker, het regende een beetje en dan die wolken die tussen de bergen hingen dat maakte het allemaal heel erg mooi. We gingen nog een andere arm van het fjord in en Wattsie vertelde ondertussen over alles wat we zagen. Toen we op z’n diepst in het fjord lagen vroeg hij ons om stil te zijn, de boot werd stil gelegd, de motoren uit en vervolgens was het 10 minuten lang muisstil en hoorden we alleen de natuur, wat een bijzonder moment, alleen en een met de natuur. Toen was het alweer tijd om terug te gaan en was het voorbij, wat een bijzondere ervaring we waren er gewoon stil van. We hebben inderdaad de Milford Sound gedaan, alleen de weg dan, jammer genoeg was er weinig te zien vanwege de laaghangende bewolking. Op weg naar Wanaka voor onze overnachting op weg naar de Franz Josefgletsjer en onderweg zou mijn uitgezochte uitje zijn: de Siberia Experience. Om 9.00 gebeld of het door zou gaan en ja er werd gevlogen. We werden in een cessna gepropt en daar zaten we dan met z’n vijven op 6 m3 dat is best benauwd kan ik je zeggen. Voordat we de lucht in gingen kregen we nog veiligheidsinstructies, hoezo veiligheidsinstructies, als er wat zou gebeuren we kunnen ons niet eens bewegen in dat ding. Helaas vloog hij niet over de gletsjers want het regende en waaide, hij liet ons wel mooie watervallen zien en zette ons in de Siberia Valley af. Miezerde het nog toen we het vliegtuigje in stapten, het goot toen we eruit stapten en toen moesten we nog 3 uur lopen. Eerst de bergschoenen uit en waterschoenen aan want we moesten door een snelstromende rivier om naar het beginpunt van de wandeling te gaan, water tot boven mijn knietjes, blij dat ik mijn korte broek aan had. Aan de overkant voeten drooggemaakt, schoenen weer aan en wandelen maar. Het was prachtig wat we allemaal zagen, wat een water komt er dan uit de bergen. Na 3 kwartier was ik doorweekt, we hebben goede schoenen, goede jassen maar hier hielp echt helemaal niets tegen en waren we klets kliedernat. Met het water in onze schoenen waren we al na 2 uur wandelen bij het pick up point van de jetboot. We hadden namelijk behoorlijk stevig doorgelopen en alleen Jan had foto’s kunnen maken omdat zijn toestel kleiner is als die van Arjan en Harco. Toen de jetboot kwam moesten we volgens de jongen die ons oppikte opschieten omdat de rivier in een snel tempo steeg. Dus zwemvesten aan en poncho’s, meer tegen de wind dan tegen het water, want nat waren we toch al. Het was een heftig tochtje over een behoorlijk snelstromende rivier met regen op je gezicht die wel op speldenprikken leek. Drijfnat maar voldaan kwamen we aan het eindpunt, handdoekjes te voorschijn getoverd en een beetje afgedroogd, ik voor nood een shirt van Jan aan, mijn koffer lag onderin de auto, Arjan en Harco hadden droge kleren bij zich. Op naar Franz Josef, inmiddels had ik het zo ontzettend koud, ik was niet meer warm te krijgen, ondanks dat mijn kleren droog waren. Bij onze accommodatie gekomen was mijn eerste gang de douche, lekker lang gedoucht en mijn joggingbroek en fleecetrui aan. Met mooi weer zou de tocht misschien aantrekkelijker geweest zijn maar nu door de regen wel heel bijzonder. Morgen is Arjan jarig en gaan de mannen een gletsjer wandeling maken van 8 uur waar ik maar van afzie dat is me iets te lang. Het aftellen is helaas nu wel begonnen, nog 4 dagen te besteden voor we terugvliegen naar huis.

• 21 Februari 2011 - 10:37

Sas:

Wat vliegt de tijd, zit het er alweer bijna op.....

Alvast van harte voor Arjan!

groetjes

sas

• 21 Februari 2011 - 10:48

Bea104:

Geniet van de laatste reisdagen.
    En een prettige verjaardag gewenst voor Arjan.

Groeten

• 21 Februari 2011 - 11:25

Jane:

Geweldig verslag weer,.. het leest zo goed,.. wat maken jullie veel mee,..

En voor Arjan,.. gefeliciteerd,.. een dag om nooit te vergeten,..

Geniet nog , en denk niet aan aftellen,...
    Lfs, Jane

• 21 Februari 2011 - 12:00

Mirjam/muffin:

Wouw! Wat een avonturen beleven jullie. Heerlijk!
    En aan de terugreis denken? Nee hoor, je hebt nog zoveel dagen, zoveel uren, laat staan uren of minuten voor de boeg. Geniet ervan!
    En uiteraard een hartelijke felicitatie voor Arjan!

• 21 Februari 2011 - 13:34

Henk En Myra:

Hey Jean en Herma,

Wat een leuke verhalen! Ik heb nu lekker vakantie dus heb alle tijd om jullie verhalen te lezen!
    Het ziet er super mooi uit! N-Z staat ook op mijn lijstje! ;-)
    Je/jullie moeten maar eens langskomen, met alle foto's, ik heb zomaar het vermoeden dat dit niet alle foto's zijn ;-)

Geniet nog van jullie laatste week!

Xxx Myra (en Henk)

• 22 Februari 2011 - 06:35

John:

Hoi luitjes, wilde ff weten of alles Oke gaat.
    Hoorde van de aardbeving.??
    Geniet nog van de laatste dagen.

• 22 Februari 2011 - 07:52

Tineke:

Hallo luitjes, Volgens mij hebben jullie weinig last van de aardbeving?
    Het ligt wel in het verlengde op de kaart maar dat zal best een afstand zijn volgens mij maar we horen het wel,x Tineke

• 22 Februari 2011 - 08:51

Sas:

Hallo schatten,

Hebben jullie last van de aardbeving???

Liefs

sas

• 22 Februari 2011 - 10:03

Aardbeving:

En dan hoor je hier de hele dag over de aardbeving in Nieuw Zeeland en denk je daar zitten Herma en Jan. Als ik het goed zie zitten jullie daar gelukkig niet in de buurt. Geniet nog van jullie laatste dagen. Een heel bijzondere reis. Groetjes van de Steenisjes

• 22 Februari 2011 - 10:28

Wim Roest:

Hallo Globetrotters,

Allemaal mooie verslagen. We hopen dat jullie weinig last zullen ondervinden door de aardbeving. Mooie foto's. Groeten Wim

• 22 Februari 2011 - 11:22

Piet En Saskia:

Hoi,hoi,

Ik hoorde van de aardbeveing en dacht ...o, nee hè. Maar ik begreep dat jullie aan de andere kant zitten. Gelukkig maar. Geniet nog 4 dagen van jullie geweldige reis. En het is zo leuk om jullie te volgen via deze site.

kus van ons.

• 22 Februari 2011 - 15:15

Tirol:

Hoihoi. Mooie verslagen Herma. Jammer van jullie natte tochtje maar toch bijzonder. Nog een paar daagjes en t zit er weer op, t gaat snel hè als je t naar de zin hebt. Gelukkig zitten jullie aan de andere kant van de aardbeving, er staat niet veel meer overeind in christchurch. Nog fijne dagen en de felicitaties voor Arjan en lieve groet van Tirol

• 22 Februari 2011 - 18:40

Oogappel:

Alles goed met jullie?????

• 22 Februari 2011 - 20:57

Mirjam/muffin:

reactie van Herma op ons forum....

We hebben hier met d telefoon nauwelijks bereik dus ik heb het pas net ontvangen en kan nog niets teruigsturen.

Wij zijn ok hebben geen last van de aardbeving gehad, alleen de laatste overnachting wordt spannend die is in christcurch.

Dikke kus Herma