Wat een ramp............ - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu Wat een ramp............ - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu

Wat een ramp............

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Herma

23 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Wat begon als een leuke, voor de mannen inspannende en voor mij een relaxte, dag draaide uit op een drama voor Nieuw Zeeland. De mannen moesten zich om 8.15 melden voor de gletsjertocht. Ik had besloten niet mee te gaan omdat ik het niet zag zitten om 8 uur op het ijs te bivakkeren. Ik ben lekker gaan douchen de boel opruimen en vervolgens ben ik mijn boek ik gedoken, komt die ook eens uit. Rond 14.00 zette ik de t.v. aan en wist niet wat ik zag: een aardbeving in Christchurch wat een verwoesting en ellende. Snel een mailtje gezonden naar de Green Spot, ons contactadres in Nieuw Zeeland, hoe een en ander er voor ons uit zou gaan zien omdat we natuurlijk zaterdag naar huis vliegen. De mannen kwamen rond 17.30 wederom tot op hun botten nat thuis, het had namelijk weer de hele dag geregend. Niet leuk maar ja we zitten aan de west kust waar de meeste regen valt. Het was een geweldige ervaring geweest en Jan had leuke foto’s gemaakt op de gletsjer, het was wel zwaar geweest zeiden ze. Helaas had ik met mijn telefoon geen bereik en ik wilde de kids en Jan’s moeder wel laten weten dat we veilig waren en niets van de aardbeving hadden gemerkt. Dan maar even in de auto naar het dorp rijden en op het moment dat ik bereik had de sms-jes verzonden en gebeld. Voor de rest zou de tam-tam wel gaan werken dat we veilig waren. Er was een mailtje van Green Spot terug dat we waarschijnlijk de laatste nacht ook in Arthur’s Pass moesten overnachten, ze zouden contact met ons houden. Op het nieuws hoorden we ook nog dat er een gigantisch stuk van de Abel Tasmangletsjer was afgebroken. En dan te bedenken dat we daar een week geleden geweest zijn en op het meer gevaren hebben. Vanmorgen zijn we richting Lake Matheson gereden een groot spiegelmeer. Daar wilden we mooie foto’s schieten en we wilden het natuurlijk ook met eigen ogen zien, maar ja wat heb je daar voor nodig? Een beetje helderweer en windstilte, dat laatste hadden we maar helder weer……………we zijn niet alleen in the Westland het is ook the Wetland dus………………..wederom een natte dag voor Franz Josef. Geen foto’s dus en dan maar op weg naar Hokitika waar onze volgende accommodatie is. We zijn een stuk doorgereden want we wilden graag de Pancake Rocks zien bij Punakaiki. De zon scheen en de zee beukte er op los wat een geweldig gezicht. Ze noemen het de Pancake Rocks om dat het een rotsformatie is die lijkt op een grote stapel pannenkoeken. Door het inwerken van het water en de wind zijn er gaten ontstaan zogenaamde windholes nou dit moet je echt zelf gezien hebben, het is nauwelijks te beschrijven wat er allemaal gebeurt als het water op de kust beukt. Prachtig!!! Onderweg naar Hokitika werden we gebeld door Green Spot, ze hadden geen vervangende accommodatie kunnen vinden voor ons voor de laatste nacht en ze hebben ons aangeraden contact op te nemen met de ANWB alarmcentrale. Bij onze accommodatie aangekomen maar een voorraad internet acces aangeschaft en het een ander gaan regelen. We kunnen zaterdag gewoon van Christchurch naar Auckland vliegen, dus nu moesten we nog een slaapplaats hebben. De ANWB alarmcentrale kon niets voor ons doen we moesten het zelf maar gaan regelen, nou dat is lekker dan, daar sta je. Green Spot kon niets voor ons doen, zij konden geen accommodatie vinden, lekker dan. Op het net gezocht naar een hostel en met een druk op de knop hadden we er al een gevonden op 150 km afstand van Christchurch dus dat is geregeld. Wel jammer dat we een klein beetje het gevoel hadden dat we het zelf maar moesten uitzoeken, nou ja dat is dan onze enige tegenslag zullen we maar denken. Voor de mensen hier in Nieuw Zeeland is het beroerder. Ons motel voor de laatste nacht in Christchurch lag midden in het getroffen gebied en bestaat niet meer. Arjan en Jan hadden boodschappen gedaan en in de winkel zag je ook de gevolgen van de aardbeving, er wordt blijkbaar wat gehamsterd want er was niet zo heel veel te koop bij de New World, een grote supermarktketen. Morgen gaan we op ons gemak naar Arthur’s Pass waar we nu een nacht langer verblijven.

• 23 Februari 2011 - 10:11

Kristel:

O, wat een opluchting en dankbaarheid dat we wat van je hoorden! Wat hebben jullie een geluk, en nou ja..dat laatste nachtje zelf regelen..gelukkig bederft dat de vakantie niet!
    Wat is het trouwens ongelooflijk snel gegaan..jullie komen al weer bijna terug!

Liefs, Kristel

• 23 Februari 2011 - 10:13

Tineke:

Nou gelukkig zijn jullie ongedeerd en ik hou moeders goed op de hoogte van jullie avontuur dus dat komt wel goed, een goede thuiskomst gewenst van Jan en Tineke Geniet nog maar van jullie laatste dagen

• 23 Februari 2011 - 10:24

Johnny:

Hallo daar alle vier, gelukkig zijn jullie allemaal nog heel. Nog veel plezier de laatste dagen en tot snel al weer!!
    groetjes

• 23 Februari 2011 - 11:20

Carla En Lonneke:

Tjee, wat een schrik om te lezen dat jullie hotel voor de laatste nacht er nu gewoon niet meer is! Gelukkig is jullie niks overkomen.
    Hopelijk kunnen jullie nog genieten van jullie laatste dagen in Nieuw Zeeland en komen jullie veilig weer naar huis.

• 23 Februari 2011 - 12:26

Jane:

Wat een toestand, en wat een geluk dat jullie niets mankeren,..een dankzegging waard.
    Geniet nog van jullie laatste dagen daar,.. en kom veilig weer terug,..
    Lfs, Jane

• 23 Februari 2011 - 13:08

Dees:

Poeh was wel schrikken hier.. Maar gelukkig ongedeerd :-) geniet nog maar even van de rust ;-) haha.

Ik zit nu in een Litouwse Mac. Ook weer gratis internet verbinding. Zijn net op een burcht geweest met heel mooi uitzicht over Vilnius.

Tot zondag! Ik kom jullie halen hoor!

Dikke kus

• 23 Februari 2011 - 14:09

Knut:

Wat een geluk Herma dat jullie de aardbeving niet meegemaakt hebben, en dat jullie motel met de grond gelijk is nu. Nou je hebt gelukkig een andere accomodatie gevonden, wens je nog heel veel plezier en vooral behouden reis terug, liefs Willy

• 23 Februari 2011 - 14:30

Anne-Marie:

Lieve Herma en reisgenoten,

Fijn wat van jullie te horen, was toch even schrikken hier gistermorgen....Gelukkig is alles ok met jullie, hopelijk genieten jullie nog de laatste dagen.

xxx Cappu

• 23 Februari 2011 - 15:02

Marijke Van Steenis:

Gelukkig jullie oke, maar wat een drama voor Nieuw Zeeland. Besef je maar weer hoe bijzonder het leven is. Pluk de dag! Lieve groet

• 23 Februari 2011 - 17:00

Hans:

Moest wel gelijk aan jullie denken hoor, toen ik het nieuws over de aardbeving hoorde maar gelukkig zijn jullie OK.
    Veel plezier toch nog die laatste dagen, ondanks alles, en een prettige thuisreis alvast.

• 23 Februari 2011 - 17:45

Oogappel:

Lieverds, wat fijn dat jullie goed kunnen wegkomen. \idd heel erg wat je allemaal op TV ziet. In Wellington, waar schoonzus verblijft hebben ze ook niks gemerkt. Maar hadden geen internet bv.
    Hoop dat jullie een goede terugreis hebben en gezond weer thuis in Nederland.
    Smok Joke

• 24 Februari 2011 - 06:38

Jolanda:

moest meteen aan jullie denken!
    Fijn dat alles o.k is!
    Liefs

• 24 Februari 2011 - 22:29

Elly:

wij hopen dat het nu goed met jullie gaat en zien jullie weer gauw terug.
    Een goede reis X