Mount Cook - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu Mount Cook - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu

Mount Cook

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Herma

18 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Te Anau

En weer een strak blauwe hemel toen we wakker werden. Mount Cook lag er weer prachtig bij en dat schijnt toch wel bijzonder te zijn. Die er varing haddden we eerder al bij Mount Taranaki, wat hebben we toch steeds een geluk. Gisteren stond de boottocht bij de Abel Tasman gletsjer op het programma en om 10.00 uur vertrokken we dan ook met de bus richting de gletsjer, onderweg werd ons van alles over Mount Cook en de bergen er omheen uitgelegd en het ontstaan ervan. Vanaf de parkeerplaats was het nog 1,5km lopen en toen was het zwemvesten aan en gaan met die banaan, gele bootjes. We gingen het gletsjermeer op waar diverse behoorlijk grote ijsbergen ronddreven, en nee Dees we hebben de Titanic niet gezien. Onze gids nam alle tijd om de ijsbergen van dichtbij te benaderen en zij legde heel erg goed uit hoe de gletsjers ontstaan en hoe het gletsjermeer is ontstaan puur door het smelten van het ijs en dat het vooruitgeschoven puin de walkanten zijn. Natuurlijk vroeger op school ook wel geleerd, maar dat was in de tijd van Napoleon en die kennis is voor het grootste deel weggezakt. Ze nam ons ook mee naar een stuk ijs wat nog helemaal blauw was en dat was wel heel erg bijzonder om te zien, dat schijnt niet zo heel erg lang deze kleur te hebben onder invloed van het zonlicht. Natuurlijk gingen we ook richtng de gletsjer zoals zij vertelde de grootste van Nieuw Zeeland, namelijk 27 km en dan is hij al een heel stuk kleiner geworden in de afgelopen jaren. Na ongeveer 1,5 uur op het water weer terug naar wal, een wandeling van 1,5km en een bustochtje. Gistermiddag hebben Harco, Jan en ik een relaxmiddagje gehouden want het was warm en Arjan wilde nog gaan wandelen. Wij lekker in de tuin en Arjan is even een berg op en neer gerend, zodra die zijn wandelschoenen aan heeft gaat hij in de 2e versnelling en verdubbelt zijn snelheid daar ben ik wel eens jaloers op moet ik zeggen. Vanmorgen hebben we in het Hermitage hotel ontbeten en maakten we ons klaar om naar Te Anau te gaan. Nu lag Mount Cook volledig in de wolken. Onderweg even uitgestapt om de Clay Cliffs te bekijken, een bizar landschap, het lijkt wel of de regen een deel van de berg heeft weggespoeld waardoor bizarre rotsformaties ontstaan. Wel een onderbreking waard. In Queenstown gestopt om een hamburger te eten bij Ferg, die werd aanbevolen in de Lonely Planet, nou en niet voor niets want dat was een super burger zo lekker!!!! Verder is Queenstown vooral een stad van eettenten en outdoor kledingwinkels en pinapparaten om je in de gelegenehid te stellen flappen te tappen om daar uit te geven. Ik heb wel een heel mooi boek van de Lord of the Rings gekocht, dat had ik in Rotarura al gezien maar toen laten liggen en daar had ik wel een heel klein beetje spijt van. We zitten nu in het Top 10 Holiday Park in Te Anau aan een BBQ. Morgen gaan we een overnight cruise in de Doubtful Sound doen en dan zit de kans erin dat we dolfijnen gaan zien en dat zou ook wel weer erg leuk zijn of niet dan.

• 18 Februari 2011 - 07:15

Kristel:

Wat geweldig dat het jullie zo meezit qua weer en omstandigheden!

Het is zo leuk om jullie te volgen!

• 18 Februari 2011 - 10:12

Bea 104:

Wat is het toch een land met veel afwisseling.
    Cultuur, natuur en shoppen alles is.
    Wat heb je straks veel mooie herinneringen en veel te vertellen.
    Ik lees alles en steeds is het net of ik erbij ben.(wordt wel moe van jullie wandelingen,k'wou dat ik dat kon)
    Allemaal veel plezier en blijf schrijven.

• 18 Februari 2011 - 13:28

Oogappel:

Wat genieten jullie toch veel!!! Fantastisch.

Groet en dikke smok van mij.

• 18 Februari 2011 - 13:46

Anne-Marie:

Zit weer helemaal te genieten van je verhaal....heerlijk en dan morgen misschien dolfijnen zien. O wat geweldig!

xx Cappu

• 18 Februari 2011 - 15:20

Rick:

Weer een mooi verslag :)

Groetjes aan allemaal, blijf jullie volgen.

• 22 Februari 2011 - 17:41

Remco:

Ik hoorde vanmorgen op de radio van de aardbeving. Alles goed met jullie?