Wel of geen walvissen that is the question - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu Wel of geen walvissen that is the question - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Herma Roest - WaarBenJij.nu

Wel of geen walvissen that is the question

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Herma

16 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Uitgerekend de dag dat we mooi weer nodig hadden, was het geen mooi weer. De dag begon goed en zonnig, buiten ontbeten en verwachtingsvol waren we wat betreft de walvistocht. En toen begon het te waaien en te waaien. De kans werd dus steeds groter dat we de zee niet op konden gaan. Nog even naar de I-site voor nog wat informatie wat betreft Kaikoura en daar hoorden we dat de toch van 10.00 uur die wij zouden hebben was afgelast, de reservering werd omgezet naar 16.30, dus “fingers crossed”. Arjan stelde voor om de wandeling die voor die middag op het program stond te gaan doen, maarruh Harco en ik hadden eigenlijk niet zo heel erg veel zin. Wel even een bakkie gedaan met z’n vieren en vervolgens zijn Harco en ik terug naar het hostel gegaan. Heerlijk relaxed zitten lezen en ja hoor, begon het ook nog te regenen. Toen Jan en Arjan terug waren van hun wandeling met z’n vieren geluncht en Harco en ik weer naar het walvis station om te informeren, helaas ging ook de tocht van 16.30 niet door, sterker nog alles was afgelast. Op naar de I-site om voor morgen ochtend te boeken, dat zou nog kunnen gezien de afstand die we de volgende dag ook moeten afleggen. De eerste tocht zat al vol dat was die van 6.45 en ook die van 7.15 was vol dus werden we op de waitlist geplaatst. We zijn uit eten geweest en vervolgens de koffer in want de wekker zou weer eens vroeg gaan namelijk om 6.00. En daar ging de wekker dan, alles weer ingepakt en in de auto geladen en op naar het walvisstation. De tocht van 6.45 was ingecheckt en daar waren maar 2 plaatsen die over bleven en helaas niet voor ons want anderen stonden boven ons. Nou nog maar een half uurtje wachten dan en wie weet hadden we geluk, het zou onze laatste kans zijn. En ja het was onze geluksdag……….de mensen die voor ons op de waitlist stonden waren niet aanwezig en er waren 4 plaatsen te vergeven…………………..aan ons dus YES!!!!!! Er stond wel een waarschuwing voor kans op zeeziekte, dat beloofde dus wat. Eerst met de bus naar de haven en vervolgens kregen we instructies dat we moesten blijven zitten als we aan het varen waren. Een van de bemanningsleden zat naast de kapitein, zij was de walvis spotter en een van de bemanningsleden vertelde tijdens de tocht hoe het er onder water uitzag en over de aardplaten die over elkaar schuiven. Met z’n allen zaten we te speuren naar een fonteintje dat zou wijzen op de aanwezigheid van walvissen en ineens ja hoor daar zagen we het. De boot voer er naar toe en bleef stil liggen, allemaal naar buiten en daar lag de walvis en dan begint het wachten totdat hij gaat duiken want dat is het mooiste om te zien. En dan krijgen we een seintje van de bemanning en er kwam wat beweging in en ja hoor………………….daar ging hij onder water wat een machtig gezicht zo’n staart die omhoog komt en da naar de diepte verdwijnt. Super, super super. En wat nog mooier was, we hebben het nog een keer mogen meemaken. Wat een dag de zon scheen, walvissen gezien het was echt onze geluksdag. De zee was niet vlak en we hadden een verval van een meter dus er waren wel wat mensen beroerd, ook mijn maagje protesteerde maag het woog niet op tegen de ervaring WAUW!!!! We zijn gaan ontbijten want we hadden niet teveel gegeten en vervolgens in de auto richting Christchurch waar ik nog even naar de dokter ben geweest want ik was mijn medicijnen vergeten voor een deel, niet gewend om 4 weken weg te gaan he. Daisy had wel een recept geregeld bij de huisarts maar dat wilden ze niet meegeven voordat de dokter me gezien had. Nou dan maar naar de dokter, receptje mee en medicijnen gehaald. Verder op weg naar Aoraki Mount Cook waar we in de Hermitage zitten in het motel gedeelte. Om 0.00 uur lagen we in bed en we zouden geen wekker zetten omdat we toch in het gebied zitten waar we willen wandelen. Heerlijk geslapen en om 8.45 werden we wakker dus hadden we het nodig. Op en klaargemaakt voor de wandeling. We hebben de Hooker Valley wandeling gedaan. Dat is een wandeling van 4 uur door de Hooker Valley, over twee hangbruggen en naar het gletsjer meer waar de grote hompen ijs ronddreven. Het was weer een prachtige zonnige dag en Mount Cook was volledig te zien. Jongens wat hebben we een fijne vakantie en wat hebben we een hoop indrukken opgedaan. Morgen gaan we met een boot een gletsjer meer op en bekijken we de Abel Tasmangletsjer van dichtbij dus de volgende keer meer.

• 16 Februari 2011 - 07:44

Jaqueline:

Wat een prachtige ervaring!! Geweldig!!
    geniet ze....

• 16 Februari 2011 - 07:46

Dees:

Klinkt weer top allemaal :-D Op facebook stond dat Harco nog meer foto's van de walvissen had gepost, maar ik zag ze nergens???

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 16 Februari 2011 - 07:50

Caroline:

Wat doen en zien jullie fantastische dingen! Ik geniet op afstand mee door de leuke verslagen en mooie foto's.

• 16 Februari 2011 - 07:55

Tineke:

Ben bij van al jullie verhalen, volgens mij Herma heb je je beroep mis gelopen,zoals je schrijft zeer beeldend en volgens mij hebben jullie als je thuis komt weer vakantie nodig om bij te komen.x Tinus

• 16 Februari 2011 - 08:05

Carla:

Gaaf, gaaf en nog eens gaaf!!!
    Kijk daar kan je nou blij van worden!

• 16 Februari 2011 - 08:30

Mirjam/muff:

Lucky day? Zo kun je dat wel noemen.... geweldig zeg!

Deze plaatjes bewaar je in je hart!

• 16 Februari 2011 - 09:48

Sas:

Kippenvel! Wat een ervaringen!!

Knuf

• 16 Februari 2011 - 09:49

Sas:

o ja en die foto's van Harco kan ik echt niet vinden....sorry!

• 16 Februari 2011 - 12:24

Jolanda:

Wauw,wat prachtig!
    Wat een bijzondere en onvergetelijke reis moet dit zijn voor jullie!

• 16 Februari 2011 - 18:36

Anne-Marie:

Wauw Herma!! wat fantastisch walvissen...geweldig en wat een superreis maken jullie. Ben nu al weer nieuwsgierig naar je volgende verhaal.

xxx Cappu

• 16 Februari 2011 - 18:39

Jane:

Wouw Herma,.. geweldig,.. prachtige foto,... wat genieten jullie zeg,.. heerlijk om te lezen.
    XXX Jane

• 16 Februari 2011 - 19:37

Bea104:

Hoi Herma,
    Wat kun jij goed iets omschrijven, t'is net of ik erbij was.
    En toch nog walvissen gezien.
    Wat wandelen jullie veel, goed dat je dat kan volhouden.
    Veel plezier met de verdere reis.

• 16 Februari 2011 - 20:00

Knut:

Hoi Herma,
    In 1 woord geweldig, wat een mooie vakantie en wat een prachtige foto's van de walvissen, geniet met volle teugen met je mee, nog veel reisplezier, kijk uit naar je volgende reisverslag, lieve groetjes Willy

• 17 Februari 2011 - 05:45

Harco:

Zegguh, die foto's zijn van mij!! Mooi, he...

• 17 Februari 2011 - 06:18

Herma Roest:

En ik heb 2 fillumpies van de walvis gemaakt. Een dattie spuit en 1 dattie gaat duiken. Komt nog wel op internet. Groeten Jan

• 17 Februari 2011 - 07:33

Jorita:

Wat een gave foto's. Ben heel niet jaloers....

• 17 Februari 2011 - 22:14

Piet En Saskia:

WAUW!!!!!!!!!!!!!! wat een geweldige ervaring en wat een prachtige foto's.

Super hoor. We genieten van jullie verhalen en foto's. Erg leuk. Nog heel veel plezier en groetjes van ons. XX